۱۳۹۳ شهریور ۱۸, سه‌شنبه

اعلامیه رضاخان پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹






اعلامیه رضاخان پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹


پس از کودتا از طرف میرپنج رضاخان اعلامیه‌ای در ۹ ماده تحت عنوان « حکم می‌کنم » صادر و توسط قزاقان به در و دیوار شهر تهران چسبانده شد.

حکم می‌کنم :

مادهٔ اول ـ تمام اهالی شهر تهران باید ساکت و مطیع احکام نظامی باشند.

مادهٔ دوم ـ حکومت نظامی در شهر برقرار و از ساعت ۸ بعدازظهر غیر از افراد نظامی و پلیس مأمور انتظامات شهر، کسی نباید در معابر عبور نماید.

مادهٔ سوم ـ کسانی که از طرف قوای ناظمی و پلیس مظنون به اخلال آسایش و انتظامات واقع شوند، فوراً جلب و مجازات سخت خواهند شد.

مادهٔ چهارم ـ تمام روزنامه‌جات و اوراق مطبوعه تا موقع تشکیل دولت به کلی موقوف و برحسب حکم و اجازه که بعد داده خواهد شد، باید منتشر شوند.

مادهٔ پنجم ـ اجتماعات در منازل و نقاط مختلفه به کلی موقوف و در معابر هم اگر بیش از سه نفر گرد هم باشند، با قوهٔ قهریه متفرق خواهند شد.

مادهٔ ششم ـ درب تمام مغازه‌های شراب، روشی و عرق‌فروشی، تئاتر و سینما و فتوگرافی‌ها و کلوپ‌های قمار باید بسته شود و هر مست که دیده شود، به محکمهٔ نظامی جلب خواهد شد.

مادهٔ هفتم ـ تا زمان تشکیل دولت، تمام ادارات و دوائر دولتی، غیر از ادارهٔ ارزاق تعطیل خواهند بود. پست‌هانه، تلفن خانه، تلگراف خانه هم مطیع این حکم خواهند بود.

مادهٔ هشتم ـ کسانی که در اطاعت از مواد فوق خودداری نمایند به محکمهٔ نظامی جلب و به سخت ترین مجازات‌ها خواهند رسید.

مادهٔ نهم ـ کاظم خان به سمت کماندانی شهر انتخاب و معین می‌شود و مأمور اجرای مواد فوق خواهد بود.


۱۴ جمادی‌الثانی ۱۳۳۹ رئیس دیویزیون قزاق اعلیحضرت اقدس شهریاری و فرمانده کل قوا ـ رضا





رضاخان در كنار اتومبيل كروكي رولز رويس متعلق به نصرت‌الدوله فيروز پسر فرمانفرما ، كه اين اتومبيل توسط قواي كودتا مصادره شد بتاريخ روزهاي اول و دوم كودتا !





۲ نظر:

  1. ای بابا تو که باز اینجایی!!معلوم نیست کار و برت چی‌ هست و از کجا میاری می‌خوری که هفت روز هفته ۲۴ساعت شبانه روز دست به کیبورد در حال مبارزه با استبداد و آزادی ایران از دست شاه هستی‌!!نشد ۱شب که از سر کار برمی‌گردم بیام اینجا و ببینم کاربرها سبز زور به خاطر مسائل و گرفتاری و مشغله‌های معمول کار و زندگی‌ غائب باشه!!حالا این که از کجا می‌آ‌‌ره می‌خوره هیچ به کنار من نمیدونم این بابا غذا نمیخوره خواب نداره مریض نمیشه زن و فرزندی که ادعا می‌کنه داره این بابا رو نمیخوان ببینن ۲ساعت با هم صحبت کنن به کارهای خانواده رسیدگی کنه!!مگه می‌شه آدم هر روز هفته ۲۴ساعت تو ننت ولو باشه!بیخود نیست از صبح تا شب به دنبال سرنگونی شاه سابق هستی‌ چون به نظر میاد این انقلاب برا هرکی بد شد برا شما خیلی‌ هم خوب بوده برادر
    ضمنا صحبت کردن از انسانیت و شرافت و وجدانی و وطن پرستی و این قبیل مسائل برای بسیجی‌ دهان گشاد همیشه در صحنه و گماشتگان کون فراخ آفتابه دار خمینی هندی خیلی‌ زیاده اخوی؟؟!!آدم فروشی کار تخصصی‌ تفاله‌های سبزالهی عاشق انقلاب اسهالی شعبه پاریس هست که تا همین ۳ ۴سال پیش ۱۴روز ۱۴روز حساب کاربریشون به خاطر فاش کردن هویت حقیقی‌ مخالفان نظام در فضای مجازی سایت بالاترین تعلیق میشد!انشا‌الله که به آلزایمر دچار نشده باشی‌ برادر!
    افتاد؟؟حالا می‌تونی کامنت و پاک کنی‌ و من رو هم مثل دیگران شاه اللهی و چی‌ و چی‌ خطاب کنی‌ روش احمدی‌ نژادی

    پاسخحذف
  2. هنوز اینجا پلاسی؟؟!!درسته بنفیت بگیری و کامنت فروشی چرخ زندگی‌ رو میچرخونه ولی‌ از من به تو نصیحت بی‌ کاری و خونه‌ نشینی مرد رو بی‌ غیرت و خاله زنک بار می‌آ‌‌ره

    داستان لبتاب و کیبورد و غیبت و بد گویی امروز و نسل جدید همون حکایت سبزی پاک کردن و غیبت و پچ پچ و حموم زنونه و... قدیم هست که با پشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن موبیل و اینترنت مدلش عوض شده ،می‌خوای مثل بنی سطل‌ بشی‌؟!یه عمر کرسی نشینی و چشم به دست بودن و زیر کرسی مردن آخه این شد زندگی‌؟؟!!شرط میبندم به جز ۱ ۲سالی ۱بار که میری ایران تا حالا پاسپورتت ۱مهر هم نخورده آخه این شد زندگی‌؟؟!!

    پاسخحذف