۱۳۹۳ تیر ۱۵, یکشنبه

دختر قاجار




زمانی بانوان ایرانی شلیته و شلوار میپوشیدند که در کشوری مانند فرانسه ، هم شلوار پوشیدن برای بانوان ممنوع بود و دامن کوتاه هم هنوز مد نشده بود !

جالب است بدانید که در کشور فرانسه ، در سال 1799 قانون منع پوشیدن شلوار برای بانوان تصویب و تا سال 2011 میلادی رسمیت داشت ، البته سالها بود که دیگر اجرا نمیشد و حتی به فراموشی سپرده شده بود ولی هنوز در قانون موجود بود و در سال 2011 بطور کل از قانون حذف شد !

مینی ژوپ برای نخستین باردر سال 1962 میلادی توسط طراح لباس انگلیسی ، مری کوانت ، ارائه شد و در زمان بسیار کوتاهی به شهرت جهانی رسید چون یک انقلاب پوششی را برای بانوان به ارمغان آورد !

در حالی که دست کم ، یک صده پیش از آن ، « شلـیـتـه » یک لباس مرسوم برای بانوان ایرانی بود !





دختر قاجار ،  نقاش ناشناس ، روغن روی بوم ، قرن بیستم ، مجموعه شخصی


The Qajar Girl, Antique Persian Painting, Artist unknown, Oil on canvas, Early 20th century, private collection.



۱۱ نظر:

  1. منظورت از گذاشتن این مطلب چیست؟ میخواهی بگویی روشنفکری ؟پس چرا سبزی؟ مگر پیروان خط امام تو مخالف این چیزها نبودند و نیستند؟ چرا مردم فریبی میکنید؟ در کجای اسلام آمده که زن موجود آزادی است؟ آنوقتها که خمینی این حرفها را زد و مردم گول خوردند برداشتشان از اسلام آن بود که در زمان شاه خوانده و شنیده بودند و اسلام ناب محمدی را نمیشناختند.
    برو این دام در جای دگر نه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. .
      سطح درک و فهم تو از همین جمله ات پیداست چرا که جنبش آزادخواهی ملت ایران را خط امامی میدانی !
      .

      حذف
  2. در زمان قاجار همچنین پوششی وجود نداشته به این شکل که پاها مشخص باشد...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هم میهن گرامی
      .
      سخن شما درست است که شلیته با شلوار پوشیده میشده ولی آیا در خلوت و در برابر شوهر هم اینچنین بوده ؟!
      .

      حذف
  3. کجای این جنبش از آزادی خواهی حرفی زده شده؟ این سیستم اسلامی اصلاح شدنی نیست.و جنبش سبز خواستار اصلاح و پایداری حکومت اسلامی و بازگشت به دوران طلایی خمینی است. مگر بجز این است آقای دانا در سطح بالا؟ مگر رهبر جنبش سبز آقای موسوی برای یکبار هم که شده گفته است که این رژیم باید برود کنار و بجای آن یک حکومت مردمی و غیر مذهبی بر پا بشود؟ همین آقایان موسوی و کروبی همیشه گفته اند "بازگشت به دوران طلایی امام" و همه ما میدانیم در دوران خمینی همه این شرآغاز شد. بجای فحش دادن کمی کلاهت را قاضی کن.

    پاسخحذف
  4. .
    بجای فحش دادن ؟!
    .
    انصار شاه الله عجب رویی دارند ! خودشون هرگونه توهینی را میکنند و تهمتی را میزنند و فحشی را میدهند و تا بهشون میگیم که بی ادب و بی فرهنگ هستند ، با گردن کج شروع میکنند به ننه من غریبم بازی !
    .
    و اما پاسخ شما :
    .
    یک - اگر چشم خود را کمی باز کنی ، خواهی دید که در بالای وبلاگم نوشتم : ننگ بر ستمگر .... چه شاه باشه چه رهبر
    .
    پس بی خودی بهم تهمت خط امامی و و و نزن !
    .
    مگه در تظاهرات چنبش سبز ندیدی که ملت بزرگ و شریف ایران شعار میدادند :
    .
    مرگ بر دیکتاتور ... چه شاه باشه چه دکتر
    مرگ بر اصل ولایت فقیه
    خامنه ایی قاتله ... ولایتش باطله
    ننگ ما ننگ ما ... رهبر الدنگ ما
    این ماه ماه خونه ... دیکتاتور سرنگونه
    .
    خیلی وقاحت میخواهد که کسی اینها رو ببینه و باز جنبش سبز رو به خط امامی و اصلاح طلبی و وابسته به رژیم و و و ، نسبت بده !
    .
    به قول استاد بهرام مشیری :
    .
    وقاحت طرفداران استبداد گذشته ، از آخوندهای خــیــلــی بیشتره !
    .



    پاسخحذف
  5. هر کس از رژیم اسلامی ایراد بگیرد که شاه اللهی نیست؟ اگر رژیم شاه همه کسانی راکه حرفی برای گفتن داشتند سرکوب نکرده بود و فراری نداده بود شاید اوضاع ایران امروز طور دیگری بود.و اگر او بجای حکومت فردی دیکتاتوری تن به مشروطه داده بود افتادن به چاه انقلاب اسلامی و کشته شدن اینهمه انسان لازم نبود.این از اژیم گذشته.در اینکه مردم ایران کارد به استخوانشان رسیده است حرفی نیست و شعارهای ضد حکومتی مردم را هم دیدیم و شنیدیم. همه دنیا دید و شنید. اما این رنگ سبز رنگ تمام پرچمهای اسلامی دنیاست و رنگ مشکوکی است برای رهایی از اسلام. کما اینکه رهبران این جنبش که امروز هم در بند هستند از سرنگون کردن رژیم امرز هیچگاه حرفی نزده اند و همیشه از اصلاح آن میگویند.بنابراین جنبش سبز رنگ سازش و اصلاح گرفته است. با تمام احترامی که برای آقای موسوی و کروبی قایل هستم برای شجاعتشان وابستگی ایشان را به حکومت اسلامی ایرادی بر جنبش سبز آنها میدانم. کما اینکه جنبش سبز پس از به سارت در آمدن آنها فرونشست و رو به خاموشی میرود. وگرنه اگر این آقایان سران این جنبش نبودند پس از دستگیری ایشان مردم به خانه هایشان نمیرفتند و میدان را خالی نمیکردند. بجز این است؟ برای این است که من نتیجه میگیرم که جنبش سبز جنبشی برای اصلاح رژیم است نه سرنگونی آن و بر قراری آزادی.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خبرنگار آیت‌الله بی‌بی‌سی، نیکی محجوب، فکر کرده سال ۵۷ هستش و ما هم اون گاگول های ۵۷ هستیم که در حمایت خمینی و شورشیان ۵۷ عر می‌زدند
      یه تصویر گذاشته و نوشته فرزندان این افراد که گرایش چپ داشتند، در زمان شاه کشته شدند؛ ولی نمی‌گه چجوری و چرا کشته شدند! ولی ما بهتون می‌گیم چرا
      telegra.ph/بی-شرفی-سراسری-خبرنگاران-بی-بی-سی-12-26

      حذف
  6. aksi az dokhtaran beyt nadary bezary inja mardom halesh o bebaran?madiuni agar to albom aks khubi az ahle beyt dary inja nazary ,hala agar ham mesl in aks khunevadegi bashe mohem nist :) bebinam che kar mikoni ostaaaaaad

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منظورتان از « بیت » چیست ؟!
      .
      - بیت شعر ؟!
      - بیت رهبری ؟!
      - بیت پهلوی ؟!
      .
      اگه منظورتون بیت رهبری است ، والا منکه رفت و آمدی در آنجا ندارم که عکس خانوادگی بذارم ولی شمایی که به بیت پهلوی رفت و آمد دارید ، خواهشن چند تا از اون عکسهای باحال سوا کنید و برام بفرستید تا در همینجا بازپخش کنم !
      .
      ببینم چه میکنی !

      حذف
  7. اون ناشناس که بزبان فارسی و حروف لاتین اینجا نوشته من نیستیم هر چند که من هم ناشناس هستم.اینکه تمام نظرات را بدون سانسور توی وبلاگت میگذاری بسیار کار زیبایی است و نشانه آزادگی. چیزی که مرا کمی دلتنگ میکند این است که این و آن را به این و آن نسبت میدهی بیت رهبری ، بیت پهلوی ... اولا باید بگویم که بنده حقیر وابسته و هوادار هیچکس نیستم و لی طرفدار پر و پا قرص آزادی بیان و تفکر برای همه هستم چه شاهی چه مسلمان چه مذهبی و چه سکولار. با هیچکدام اینها موافق نیستم اما بخودم حق تکفیر اینها را نمیدهم چون در این صورت آزادی را برای همه قایل نیستم. بنظر من تا روزی که همه ملت ایران با انواع تفکرات دور هم جمع نشود که در باره آینده تصمیم بگیرد این حکومتهای خودکامه بما حکم خواهند راند.برای همین هم هست که اپوزیسیون در حال درجا زدن است چون ما فقط با طرفداران مسلک خودمان همصدا میشویم و ایران را برای منافع خودمان میخواهیم.زبده باد آزادی

    پاسخحذف