۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

حاجی فیروز ها با شادی و پایکوبی خود در پارلمان اروپا، خبر ورود تاریخی عمو نوروز به قلب اروپا را به گوش ایرانیان در سراسر گیتی رساندند.

سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۷ مارس ۲۰۱۲

 

حاجی فیروز ها با شادی و پایکوبی خود در پارلمان اروپا، خبر ورود تاریخی
 عمو نوروز به قلب اروپا را به گوش ایرانیان در سراسر گیتی رساندند.

 
در نخستین روز بهار ۱۳۹۱، همزمان با مردم ایران و دیگر «کشورهای نوروزی»، پارلمان اروپا و انجمن های فرهنگی ایرانیان در اروپا، نوروز را در پارلمان جشن گرفتند. این جشن که از سوی احزاب سبزهای اروپایی، در راستای ارزش گذاری آنان به آئین ها و فرهنگ های ملل دیگر و به عنوان یک جشن دوستداران زیستگاهی و مبارزه با نژادپرستی و جنگ و در راه صلح و نزدیکی ملت ها صورت گرفت، از ساعت ۱۹ آغاز و تا ساعت ۲۳ ادامه یافت.


 

بخش نخست برنامه در یک سالن کنفرانس برگزار شد که با فرش های زیبای ایرانی و دسته گل هایی آذین بندی شده بود و تعداد جمعیت بیش از گنجایش آن بود و مهمانان زیادی سرپا ایستاده بودند. چهار حاجی فیروز که از فرانسه و آلمان و بلژیک آمده بودند و زیر نظر آقای حمید دانشور، کارگردان تئاتر کار گرده بودند، با ورود ناگهانی خودشان به سالن، سخنان جدی مجریان برنامه را قطع کرده و رنگ و بوی شادی و جشن و سرور نوروزی به محل دادند. آنان با جملات معروف: «حاجی فیروزه، بله؛ سالی یک روزه، بله؛ امروز نوروزه، نوروز همیشه پیروزه...» همه را از جمله سخنرانان را به شور و شعف واداشتند. آقای دانشور در این برنامه از دو مرد و دو زن به عنوان برابری زنان و مردان در همه زمینه های زندگی و سیاسی ـ اجتماعی استفاده کرده بود.



پس از برنامه شادی آفرین حاجی فیروزها، خانم سابین مایر به عنوان گرداننده بخش غیر ایرانی برنامه، به زبان های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی به همه مهمانان خوش آمد و نوروز را شادباش گفت و برنامه جشن را اعلام نمود. سپس خانم نینا ممقانی مجری زبان پارسی، به همه حاضرین فرارسیدن نوروز را شاد باش گفته و از احزاب سبز و نمایندگان پارلمان برای اجرای مراسم نوروزی در پارلمان اروپا سپاسگزاری کرد و برنامه را به زبان پارسی اعلام نمود.

خانم ایزابل دوران، معاون پارلمان اروپا، به عنوان اولین سخنران، برنامه مراسم شب جشن را رسما گشود و پیام صلح و شادباش پارلمان و مردم اروپا را برای مردمان «کشورهای نوروزی» فرستاد و آرزوی همزیستی صلح آمیز را در منطقه و جهان کرد. ایشان همکاری انجمن های فرهنگی ایرانیان در بهتر برگزار شدن جشن را ستود و در پایان سخنانش به زبان پارسی، « نوروز بر همه شما مبارک باد» گفت که با تشویق ایرانیان روبرو شد.

 شهلا نقدی پور، دختر جوان از گروه رقص بختیاری، برای سپاس از خانم دوران و احزاب سبز در برگزاری جشن نوروز در پارلمان، گردن بند زیبایی را که نشانه ای از ایران باستان داشت، به او هدیه کرد.




سخنرانان بعدی که به زبان های انگلیسی و فرانسوی صحبت کرده و نوروز را شادباش گفتند، عبارت بودند از :

خانم تاریا کورنبرگ، وزیر امور اجتماعی پیشین کشور فنلاند و نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز فنلاند و رئیس نمایندگی امور ایران و اروپا در پارلمان، خانم نیکول کیل نلسن، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز فرانسه و معاون نمایندگی امور قزاقستان، قیرقیرستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و مغولستان در پارلمان اروپا، خانم جین لامبرت، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز انگلستان و رئیس نمایندگی امور آسیای جنوبی و اروپا در پارلمان اروپا.



 
پس از نمایش فیلم شاد و کوتاهی که توسط آقای حمید حمیدی (از هلند) در باره جشن نوروز در نقاط گوناگون ایران، تاجیکستان، آذربایجان و افغانستان ساخته شده بود، نوبت سخنرانی به خانم دکتر فیروزه نهاوندی، استاد جامعه شناسی و کارشناس کشور های حوزه نوروزی رسید تا برای اروپائیان به طور کوتاه تاریخچه نوروز، حاجی فیروز، چهارشنبه سوری و ۱۳ بدر را شرح دهد. همزمان با این سخنرانی، عکس هایی از شیراز، اصفهان و دیگر نقاط تاریخی مانند بیستون و نقش رستم و آرامگاه فردوسی و... بر روی پرده نمایش داده شد. 

پس از سخنان خانم نهاوندی، برنامه تکنوازی تنبک توسط استاد دادمهر پیش بینی شده بود که متاسفانه به دلیل اشتباه  گردانندگان، اجرا نشد. 


 
در این قسمت از برنامه از سوی انجمن های فرهنگی ایرانیان در اروپا به سخنرانان جعبه های پسته، در بسته بندی های زیبا که یک روز پیش از ایران رسیده بود، اهدا شد و مجری برنامه اعلام داشت که دسته گلی از باغ های شیراز تهیه شده بود تا به سخنرانان و ایرانیان در برنامه تقدیم شود که متاسفانه به دلایلی عملی نشد. در بخش پایانی این قسمت، مردم با شنیدن سرود بهاران خجسته باد از زنده یاد کرامت دانشیان، به یاد زندانیان سیاسی و همه جانباختگان راه آزادی، به پا خاسته و سپس سالن را ترک کردند.




بخش دوم برنامه در فضایی بسیار بزرگتر برگزار شد و کارکنان پارلمان و خبرنگاران زیادی در آنجا به جشن پیوستد. 
این بخش با گفتار کوتاهی از آقای انور میرستاری از طرف فدراسیون اروپرس آغاز گردید. ایشان بعد از خوش آمدگویی و شادباش نوروزی به مهمانان برنامه، از نمایندگان احزاب سبز اروپا تشکر کرد و اشاره نمود که این اولین نوروز ایرانیان در پارلمان اروپا، گام آغازین برای بوجود آمدن اتحادیه سراسری  انجمن های فرهنگی، اجتماعی، حقوق بشری و صنفی ایرانیان در اروپا است و اظهار امیدواری نمود که با پشتیبانی انجمن ها بزودی کنگره ای بدین منظور در بروکسل تشکیل شود تا به یاری همه انجمن ها، نوروز در سال آینده با شکوه بیشتری برگزار شود.

پس از آن، رقص جوانان کرد ایرانی، ترکیه و عراقی به سرپرستی خانم حلیمه آلدور آغاز شد. این گروه توانست تمام مهمانان را دعوت به رقص نماید و همه دست در دست هم رقص کردی نمایند.






سپس نوبت رقص و هنر نمایی گروه بختیاری به سرپرستی آقای فرخ نقدی پور رسید. دختران و پسران گروه بختیاری دارای لباس های بسیار قشنگ با رنگ های شاد بودند که خود آقای نقدی پور آن ها را طراحی کرده و دوخته بود. این گروه در صفی منظم، با رقص و به همراه موسیقی بختیاری وارد سالن شد و مورد استقبال شدید مهمانان قرار گرفت.

پس از گروه بختیاری، نوبت هنرنمایی آقایان مهرداد هدایتی (خواننده) و فرید (نوازنده) رسید که از شهر کلن آمده بودند و با آهنگ های شاد نوروزی و محلی مورد شایان توجه قرار گرفتند و موجب شادی و گرمی بیشتر مجلس شدند.





آخرین برنامه شب نوروزی، پخش ترانه های آذری، بلوچی، بندری، پارسی، ترکی، عربی، کردی، گیلکی، لری، مازندرانی و آهنگ های فرنگی توسط دی جی پویان بود.



 
در کنار این برنامه های هنری، با شام ایرانی و شیرینی های خانگی و تازه ایرانی به همراه چای و قهوه و انواع نوشیدنی از مهمانان پذیرایی می شد.

 آقایان صادق کیهانی و بهداد ثابت به همراه دیگر نمایندگان اتحادیه انجمن های ایرانی در فرانسه، دوستداران شراب را به نوشیدن شرابی که ساخته یک مهندس ایرانی و یکی از برندگان جایزه بهترین شراب سال ۲۰۱۱ فرانسه بود، مهمان کردند. 
نمایندگانی از انجمن های ایرانیان در آلمان در این جشن شرکت داشتند که آقایان ارژنگ برهان آزاد، برگزیده  انجمن های فرهنگی ایرانیان شهر کلن و استان مربوطه، آقای مجید فلاح زاده و خانم بهرخ بابایی از بن (انجمن تئاتر در آلمان)، آقای حسین خرمی (مرکز ايرانِيان اسن)، خانم فاطمه رضایی از شهر دورتموند ( مادران صلح دورتموند) و آقای کمیجانی (انجمن فرهنگی بوخوم )، خانم فرح تجربه کار از شهر آخن (کانون ره آورد)، در میان آنان بودند. این دوستان کتابچه هایی را در باره چهارشنبه سوری، نوروز، ۷ سین و ۱۳ بدر به زبان های آلمانی، انگلیسی، پارسی و فرانسوی چاپ کرده بودند که در میان مردم پخش کرده و یا در کنار سفره ۷ سین گذاشته بودند. 

سفره ۷ سین زیبایی با دیوان حافط در میان آن، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کرد. مهمانان در کنار آن با دوستان و خانواده های خود عکس های یادگاری می گرفتند.







در این جشن برخی از شخصیت های حقوق بشری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ملی، زنان، روزنامه نگاری و حامیان مادران پارک لاله،  خانواده های جانباختگان و زندانیان سیاسی، از ایتالیا تا سوئد، حضور داشتند که در فرصت های مناسب از نمایندگان پارلمان اروپا به خاطر برگزاری آئین نوروزی، از سوی نهادهای خود سپاسگزاری کرده و آرزو می نمودند که در سال های آینده نیز جشن نوروز با شکوه بیشتری برگزار شود.

نوروز در شرایطی در پارلمان اروپا جشن گرفته شد که سردمداران حکومت اسلامی در ایران و کشورهای اسرائیل و آمریکا بر طبل جنگی می کوبند و جهان را نگران ساخته اند. جشن نوروز پیام آور صلح و دوستی و شادی و پاک نگهداری طبیعت و عشق به زیستگاه بود و به درستی خانم نینا ممقانی برای همه مردم جهان آب پاک، هوای پاک و دنیای بدون بمب اتم، در آعاز برنامه، آرزو کردند.

آقای اصغر نصرتی نماینده اتحادیه انجمن های سراسری سوئد و یکی از بنیانگذاران اتحادیه انجمن های ایرانی در اروپا که در این جشن شرکت داشت، به خانم ایزابل دوران گفت: امسال نیز رژیم ایران، جوانان را از برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و دیگر مراسم نوروزی منع کرده و پلیس تهران آنان را تهدید به دستگیری و بازداشت تا پایان نوروز نمود و این در حالی است که در سراسر جهان نوروز جشن گرفته می شود و سازمان ملل آنرا به رسمیت شناخته است و در تاجیکستان جشنواره بین المللی نوروز برگزار می شود. آقای ارژنگ برهان آزاد نیز در طی گفتگوی تلفنی خود به خبرنگار رادیو فردا گفت: پارلمان اروپا نوروز را جشن می گیرد ولی شوربختانه در پارلمان ایران خبری از جشن ملی و باستانی نوروز نیست.

آقای صادق کیهانی به خانم سابین مایر و تاریا کورنبرگ گفت: انجمن های فرهنگی ایرانیان که در بهتر برگزار شدن جشن نوروزی به احزاب سبز پارلمان اروپا یاری رسانده بودند، این تلاش خود را تقدیم زندانیان سیاسی در ایران کرده و آرزوی آزادی آنان را دارند و امیدوار است که خانم کورنبرک بتواند در این سال از زندانیان سیاسی در ایران دیدار کرده و در راه آزادی آنان تلاش کنند.

 
این گزارش از طرف کمیته پشتیبانی از جشن نوروز در پارلمان اروپا نوشته شده است

**********

 عکاس و فیلمبردار مسئول : 666 سبز

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر