۱۳۹۲ بهمن ۲۳, چهارشنبه

عکسی کمتر دیده شده از زنده یاد ، داریوش فروهر

.
داریوش فروهر ، پس از حمله ماموران ساواک به گردهمایی جبهه ملی در کاروانسرا سنگی !
.
آیا میشود از کسانی که چوب و چماق ساواک را روی بدنشان احساس کرده بودند ، انتظار داشت که سرنگونی حکومت پهلوی را آرزو نکنند ؟!

.

.

روایت دکتر شاپور بختیار از ماجرای کاروانسرا سنگی

ساواک علیه عناصری که رژیم آنها را نامطلوب تشخیص میداد روشهای مختلفی به کار میگرفت.

در اواخر سال ۱۹۷۸ ما در یک روز تعطیل مذهبی در منزل دوستی که باغ بزرگی در کاروانسرا سنگی داشت ضیافتی ترتیب داده بودیم. از تمام طبقات بدون توجه به موقعیت اجتماعی آنها دعوت به عمل آمده بود. تنها مسئله ای که من میتوانم به یقین بگویم این است که در میان مدعوین یک کمونیست و یا حتی یک « سمپاتیزان » هم نبود. 
ما همه در قانونی ترین وضع ممکن دور هم جمع بودیم که ناگهان سر و کلهٌ ۴۰۰ نفر با لباسهای متحدالشکل نظامی و چماقهای عظیم پیدا شد. این عده بر سر ما ریختند، بقدر واقع کتکمان زدند، ما را «نوکر اجنبی» ،«خائن» ، «خودفروخته» خواندند و آنچه توانستند شکستند و خراب کردند. جمع ما حدود ۱۵۰۰ زن و مرد را شامل بود که بعضی با اتوبوس و بعضی با بنز ۴۵۰ به این محل آمده بودند ولی همه ناگزیر پای برهنه و پیاده پا به فرار گذاشتند.
وقتی من توانستم از گوشه ای خودم را به بیرون برسانم سر راهم صدها جفت کفش یافتم. یکی از دوستان دچار خون ریزی شدید شده بود، یکی دیگر بیحرکت و بیحال در باغ افتاده بود، من حوالی ۹ و ۳۰ دقیقه شب از مخفیگاه کوچکمان به راه افتادم و بالأخره وقتی با تاکسی و دستی شکسته به خانه ام رسیدم ساعت یک بعد از نیمه شب بود. 
هنگامی که به نخست وزیری منصوب شدم فهمیدم ژنرالی که این عملیات را رهبری کرده است چه کسی بوده، ساواک با هلیکوپتر محل را شناسائی کرده بود، و صف آرائی مأمورین عملیات در خور یک جنگ واقعی بود.

غالب سران ساواک نظامی بودند و بیشترشان در آن سازمان مزایای مالی و اختیاراتی داشتند که حتی وزرا از آن محروم بودند. اکثراً آدمهای منفوری بودند جز پاکروان که سه سال ریاست این سازمان را بر عهده داشت.
من میتوانم بگویم که در آن سه سال شکنجه در ساواک معمول نبود. مشت و کتک حتماً رایج بود ولی شکنجه های متشکل و سازمان یافته و مداوم وجود نداشت. بر خلاف نصیری، همان کسی که به خانهٌ مصدق حمله کرد و ۱۴ سال در رأس ساواک باقی ماند و از نظر شعور و اخلاق فرد پستی بود، ....

.

در همین راستا :

قابل توجه کسانی که شناخت درستی از « دوران طلایی پهلوی » ندارند !
.

http://666sabz.blogspot.be/2015/06/blog-post_22.html

 

 

۳ نظر:

  1. روحش شاد که تا زنده بود با دو دیکتاتوری شیخ و شاه جنگید و تسلیم نشد. افسوس که متحدین عمامه بسر کودتاچیان ٢٨ مردادی, این مبارز بزرگ را دشنه اجین کردند و به این ترتیب کار نیمه تمام کودتاچیان پاگون دار و درجه دار ٢٨ مردادی را تمام کردند.
    رها

    پاسخحذف
  2. کیرم تو کس ننه صاحب این سایت کیری‌.معلومه خیلی‌ کسکشی .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. از دید انصار شاه الله ، هر کسی به اسب شاه گفت یابو ، مادرش فلان کاره است ، خواهرش بیسار کاره !
      .
      شعبون آسوده بخواب که نوچه هات در اینترنت پلاس هستند !
      .

      حذف