۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه

ششم شهریور ، سالروز شهادت سرگرد سیروس ستوده ، یکی از دلیران کودتای نوژه !



این سر که نشان سرپرستی است .... آزاد و رها ز قید هستی است

با دیده عبرتش ببینید .... این عاقبت وطنپرستی است
.











روانش شاد ، یادش گرامی و راهش پاینده باد




درصورت بیان « سرچشمه » و پاک نکردن 666
بهره بردن از عکس ها ، فیلم ها و مطالب این وبلاگ آزادی میباشد







سرگرد سیروس ستوده 
.
سن : ۴۲
تاریخ مرگ : ۶ شهریور ۱۳۵۹
محل: اهواز، ايران
نحوه مرگ : تيرباران

اطلاعات زیر بر مبنای مصاحبه بنیاد امید با یکی از نزدیکان آقای سیروس ستوده تهیه شده است. 

شادروان سیروس ستوده سرگرد نیروی زمینی، متأهل و دارای دو دختر و یک پسربود. وی ازطرفداران نهضت مقاومت ملی که دکتر شاپور بختیار پس از انقلاب پایه گذاری کرد، بود.

آقای ستوده در رابطه با طرح کودتای نقاب
« نجات قیام ایران بزرگ » ( که بعدها کودتای نوژه نام گرفت ) دستگیر، محاکمه و اعدام شد. در تاریخ ٢٠ تیر ١٣٥٩، مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که یک شبکه متشکل از افراد نظامی و غیرنظامی را، که قصد براندازی جمهوری اسلامی از طریق کودتا ( معروف به کودتای نوژه ) داشته، کشف و خنثی شده است. متعاقبا، بیش از ٦٠ نفر نظامی و غیرنظامی در شهرهای مختلف ایران ظرف مدت یک ماه به جوخه های اعدام سپرده شدند. اکثر نظامیان این گروه هنوزمشمول پاکسازی ارتش پس از سقوط نظام شاهنشاهی نشده و در ارتش مشغول خدمت بودند.

دو ماه بعد، سازمان نقاب طی اطلاعیه ای مسئولیت اقدام به " قیام " را پذیرفت. این سازمان اذعان داشت که "راه مصدق راه مردم و بختیار پیشوای راستین آن است": "ما قیام کرده ایم تا به این فتنه ( رژیم جمهوری اسلامی ) پایان دهیم و تصدی امور مملکتمان را به پیرو وفادار مصدق، شاپور بختیار، واگذاریم" ( ایران: در دفاع از حقوق بشر؛ سازمان مقاومت ملی ایران؛ پاریس؛١٩٨٠ ).

نورالدین کیانوری، رهبر حزب توده، در مقاله ای (
۹ اردیبهشت ۱۳۷۸، وبسایت راه توده ) یادآوری کرد که کودتای نوژه توسط سازمان نظامی آن حزب، که با مقامات جمهوری اسلامی همکاری می کرد، کشف و " خنثی" شد. 
دستگیری و بازداشت

آقای سیروس ستوده در٢٦ تیرماه ١٣٥٨ در منزل مسکونی خود در اهواز توسط سربازان ارتش بازداشت شد. پس از یک هفته که در اهواز تحت بازداشت بود، او را به تهران بردند و یک هفته بعد دوباره به اهواز منتقل کردند. در مدت ٤٠روز بازداشت، ازحق داشتن وکیل محروم بود و تنها ملاقات با خانواده اش ، یک روز قبل از اعدام، با همسر و یک فرزند نوزادش انجام گرفت. طبق اظهارات یکی از همبندانش که بعدها پس از آزادی با خانواده وی ملاقات کرده، آقای ستوده در هنگام اسارت به شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود. 
دادگاه

محل تشکیل دادگاه اهوازبوده است، اما اطلاعات بیشتری درباره جلسه یا جلسات دادگاه در دست نیست. بخشی از دادگاه از تلویزیون اهواز پخش شده است. 
اتهامات

اتهام آقای سیروس ستوده " شرکت در کودتای نافرجام نوژه " عنوان شده است. در کیفرخواست مورخ ٢٧ تیر ١٣٥٩ دادستان ( چاپ شده در روزنامه های جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مورخ ٢٨ تیر ١٣٥٩ ) درباره برخی دیگر از شرکت کنندگان در طرح همین کودتا آمده است : " این وابستگان رژیم پلید نظام پوسیده و ارتجاعی شاهی و امپریالیسم خونخوار و جهانخوار آمریکا و دست نشاندگان آن می خواستند برای ملت ایران سوسیال دموکراسی آمریکایی را به ارمغان بیاورند و بعد از دو سال اختناق مطلق و حکومت نظامی، سلطنت را به رفراندوم بگذارند."

در این کیفرخواست تاکید شده که " اين توطئه يک واقعه مجرد نيست که از آن بتوان در سطور يک کيفر خواست سخن گفت و اين توطئه گران را نمی توان متهمين عادی تلقی کرد، اينان مجرمينی هستند که حقيقت و شرافت و عزت بازيافته يک امت از بند رسته را به مسخره گرفته اند با توجه به مراتب فوق و با امعان نظر به آيات کريمه قرآن در مورد مجازات " ياغی " بر حکومت اسلامي صدور حکم شرعی مورد استدعاست."
در شرایطی که حداقل تضمین های دادرسی رعایت نمی شود و متهمین از یک محاکمه منصفانه محرومند، صحت جرایمی که به آنها نسبت داده می شود مسلم و قطعی نیست.

مدارک و شواهد

از مدارک ارائه شده علیه متهم اطلاعی در دست نیست. 

دفاعیات

از دفاعیات متهم اطلاعی در دست نیست. 

حکم

آقای سیروس ستوده در ٦ شهریور۱۳۵۹ زیر پلی در اهواز در ملاء عام تیرباران شد.





( عکسی از سنگ مزار ایشان ، در دسترس نیست )


***********
*******
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر