۱۳۹۱ تیر ۲۸, چهارشنبه

سخنان شاهزاده ، دور از منطق نیست + توضیح














شاهزاده رضا پهلوی در مصاحبه با روزنامه فوکوس فرمودند که یک سری از زندانی های زمان پدرشان با ایشان تماس میگیرند و میگویند که کاش پدر شما ما را اعدام کرده بود !

من با اینکه مخالف سلطنت پهلوی هستم و خودم را یک جمهوری خواه میدانم ولی باید عرض کنم که این سخن شاهزاده رضا پهلوی دور از منطق نیست !

این یک نوع اختلال روانی است به نام « سندرم استکهلم » ، که البته ربطی به آن « تظاهرات دزدی در استکهلم » ندارد !

اما سندرم استکهلم چیست :

سندرم استکهلم پاسخ فيزيولوژيک « گروگان » هاي ربوده شده است.

 برخلاف انتظار ، نشانه هايي از همدردي و حس وفاداري در آنها نسبت به آدم رباها ديده مي شود. « گروگان » ها حتي ممکن است با وجود خطراتي که تهديدشان مي کند ، به صورت اختياري خود را تسليم آدم رباها کنند.

 اين سندرم در موارد ديگري مثل همسرآزاري ، تجاوز ، زندانی ، شکنجه و يا سواستفاده از اطفال هم ممکن است ديده شود.

 اما چرا اين « سندرم استکهلم « ناميده مي شود ؟

 درسال 1973، از يک بانک در « استکهلم » سوئد ، سرقت شد. دزدها چند نفر از کارمندان بانک را چند روزي به گروگان گرفتند. برخلاف انتظار ، گروگان ها از نظر احساسي جذب دزدها شدند و حتي بعد از آزادي از آن ها دفاع کردند و حاضر نشدند عليه آن ها، شهادت بدهند. بعدها ، يکي از دزدها با يکي از خانم ها کارمند ازدواج کرد !

مثال مشهور « سندرم استکهلم » ، مورد ربوده شدن « پتي هرست » ، دختر يک ميليونر است. او بعد از دزيده شدن ، با آدم ربا سمپاتي پيدا کرد و حتي بعدها در يک سرقت با او همکاري کرد !

اما مورد ديگر ، داستان « ناتاشا کامپوش » ، يک دختر 10 ساله اتريشي است که در ده سالگي ربوده شد و به مدت هشت سال در اسارت بود ، تا اينکه بعد از حمله پليس ، توانست فرار کند.

 نشانه هايي از « سندرم استکهلم » در اين دختر ديده مي شود چرا که بعد از خودکشي آدم ربايش ، او به شدت اندوهگين شد 

این زندانیان زمان محمد رضا شاه هم ، لابد به سندرم استکهلم مبتلا شده اند !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر